Olympijská symbolika

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolech.

DŮLEŽITÉ DOKUMENTY


OTÁZKY A ODPOVĚDI

V případě dotazů týkajících se používání olympijské symboliky se obraťte na Českou olympijskou a.s. (ČO) – info@czecholympic.cz.


Co přesně znamená „olympijská symbolika“ a jak je chráněna?

Olympijská symbolika zahrnuje (i) olympijský symbol, (ii) olympijskou vlajku, (iii) olympijské heslo, (iv) olympijský oheň, (v) olympijskou pochodeň, (vi) olympijskou hymnu, (vii) olympijské emblémy, (viii) výrazy „olympijský“ a „olympiáda“.

Olympijská symbolika je v ČR chráněna zákonem č. 60/2000 Sb. Ochraně podléhají i užití implicitních zmínek se zřetelným odkazem na olympijskou symboliku.

Olympijské emblémy a loga obsahující olympijskou symboliku jsou rovněž registrovanými ochranným známkami, ať už s platností národní či mezinárodní, přičemž jejich majitelem je buď Český olympijský výbor (ČOV) nebo Mezinárodní olympijský výbor (MOV).

Proč je ochrana olympijské symboliky důležitá?

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolice. Proto je nutné olympijskou symboliku chránit a nepovolit její zneužití.

Olympijská symbolika patří mezi nejcennější značky na světě. ČOV zastupuje na území ČR MOV a je garantem řádného užívání olympijské symboliky.

ČOV proto musí zabránit vědomému i nevědomému zneužívání olympijské symboliky, aby nedevalvoval exkluzivní práva oficiálních olympijských partnerů, kteří investují prostředky na podporu olympijského hnutí a sportovců obecně.

I díky tomu je možné, aby sportoviště olympijských her nenesla ani jedno komerční logo.

Komu patří olympijská symbolika?

Výhradním nositelem práv k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům), vlajce, heslu a hymně je MOV.. Použití olympijského symbolu, vlajky, ohně, hesla a hymny k jakýmkoliv reklamním, obchodním i výdělečným účelům je vyhrazeno pouze MOV.

Olympijský symbol, vlajka, heslo, hymna, poznávací znaky (včetně výrazů „olympijské hry“ a „hry olympiády“), označení, emblémy, plamen a pochodně se označují jako „olympijské vlastnictví“. Veškerá práva k olympijskému vlastnictví, jakož i práva k jeho využívání, náleží výhradně MOV, včetně využití pro jakékoli ziskové, komerční nebo reklamní účely.

MOV může dát k veškerým svým právům nebo jejich části licenci za podmínek, které stanoví výkonný výbor MOV.

Ve vztahu k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům) může ČOV využít k reklamním, obchodním nebo výdělečným účelům pouze olympijský emblém, nikoliv samotný olympijský symbol. Zjednodušeně řečeno ČOV může komerčně využívat logo Českého olympijského týmu (nápis Czech Team společně s pěti olympijskými kruhy), nikoliv však samotné olympijské kruhy.

Můžu použít olympijskou symboliku při svých komerčních aktivitách?

V České republice může povolení k užití olympijské symboliky pro komerční a obdobné účely udělit pouze MOV, ČOV nebo Česká olympijská (ČO), jakožto výhradní marketingová agentura ČOV. Užití symboliky je vyhrazeno pro oficiální partnery či dodavatele MOV a/nebo ČOV.

Olympijská symbolika tak nemůže být bez předchozího svolení těchto subjektů použita např. na zboží, v obchodních názvech, v reklamě či v korporátních materiálech apod. Nezákonné je také vytváření neoprávněných spojení (např. billboard s gratulací olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením pěti kruhů či slovním spojením obsahující „olympiáda“, „olympijský“ atp.).

Kdo tedy může olympijskou symboliku používat?

Komerční využití olympijské symboliky náleží pouze partnerům Českého olympijského týmu a Mezinárodního olympijského výboru. V České republice lze symboliku užít pouze s předchozím souhlasem MOV, ČOV či ČO.

Jak je to s logem a dalšími symboly olympiády v Pchjongčchangu?

Povolení k užití loga pro XXIII. zimní olympijské hry v jihokorejské Pchjongčchangu, maskotů či piktogramů může udělit pouze Pyeongchang 2018, organizátor her. Po skončení her přecházejí práva na MOV. Chráněno je i spojení „Pyeongchang 2018“.

Mohou olympijskou symboliku používat novináři?

Pro účely zpravodajství je možné užití olympijských symbolik (textem i obrazem) bez souhlasu. Není však možné, aby vznikla spojitost mezi olympijskými symbolikami v redakční části a komerční prezentací (inzerátem). Více viz Metodika užívání olympijských symbolik.

Jak je to s „houbařskými olympiádami“, „matematickými olympiádami“ atp.?

Pokud se jedná o ryze nevýdělečný projekt, kde není prezentován žádný komerční partner, je možné svolení k užití symbolik udělit. Je však o něj třeba zažádat a obdržet ho v písemné formě před realizací projektu od ČOV nebo ČO. Jinak se jedná o neoprávněné užívání olympijské symboliky.

Mohu si zaregistrovat doménové jméno s olympijským výrazem v názvu?

Komerční i nekomerční užití olympijských výrazů v názvu domény podléhá schválení ČOV / ČO. V případě, že je doména využívána čistě pro účely zpravodajství a nevzniká neoprávněné spojení s komerčními subjekty, je možné svolení za určitých podmínek udělit. Je však třeba o něj zažádat vždy předem.

Jak postihujete neoprávněné užití olympijské symboliky?

Český olympijský výbor je povinen chránit olympijskou symboliku vzhledem ke svým závazkům k MOV a svým komerčním partnerům. Zároveň je povinen chránit a rozvíjet olympijskou myšlenku. Primárním cílem ochrany olympijské symboliky není bránit fanouškovství, ale předcházet a postihovat neoprávněné komerční využití symboliky.

Olympijské hnutí musí potírat zejména ambush marketing, který je definován jako aktivita komerčních subjektů, které se pokoušejí přimknout k olympijským hrám a využít jejich významu pro svůj vlastní prospěch, kterého by jinak nedosáhly, aniž by se podílely na financování olympijského hnutí a sportovního prostředí. Takové společnosti často zneužívají patriotismus.

ČOV průběžně monitoruje užití olympijské symboliky. Při neoprávněném užití vždy požaduje okamžité zastavení takových aktivit. Může také požadovat náhradu škody, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění (i v penězích) či bezdůvodné obohacení.. V nedávné době se ČOV stal vítězem ve sporu s tuzemským pivovarem v kauze „hokejiády“. V daném případě soud uložil uhradit škodu ve výši 2,25 milionu korun a veřejně se omluvit ČOV.

Mohou sportovci, kteří startují na OH, propagovat v průběhu her komerční subjekty?

Bez souhlasu výkonného výboru MOV nesmí žádný závodník, trenér, instruktor ani funkcionář na olympijských hrách dovolit, aby po dobu trvání olympijských her jeho osoba, jméno, vyobrazení nebo sportovní výkony byly využívány k reklamním účelům. Za období XXII. zimních olympijských her v Pchjongčchangu se rozumí časový úsek od nominačního pléna ČOV do 25. 2. 2018 (uzavření olympijské vesnice).

@Olympijský tým: @adela_citova – dvojnásobná mistryně světa ve sportovním aerobiku jednotlivkyň! Gratulujeme k obhajobě loňského triumfu! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Plážové hry začínají už v sobotu a #czechteam už se v Kataru pilně připravuje! Držte nám palce! ✊ instagram.com/p…
@Olympijský tým: Úsměv sedminásobné účastnice Turnaje mistryň Gratulujeme a budeme držet palce, @petra.kvitova! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: ‍♂️ @adam.ondra je novým mistrem Evropy v lezení na obtížnost! Gratulace do Edinburghu! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: @anetaholasova pojede do Tokia! 18letá sportovní gymnastka zvládla kvalifikaci ve Stuttgartu a vybojovala olympijské místo! Gratulujeme a těšíme se! #czechteam #CestaDoTokia instagram.com/p…
@Olympijský tým: Olympionik @jakubtomecek nám v sérii videí o sportovní střelbě ukáže, jak to na střelnici chodí! Celý seriál je u nás na YouTube, odkaz v profilu #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Už 11. října vypuknou v katarském Dauhá historicky první Světové plážové hry! #czechteam bude reprezentovat 13 sportovců včetně @svobodatom, kterého bude v aquathlonu trénovat olympijský vítěz @svobodadave! Držíme palce! instagram.com/p…
@Olympijský tým: Fantazie! Vodní slalomář Jířa Prskavec se ve španělském Seu stal podruhé v kariéře mistrem světa!Jaké jsou jeho první pocity po zlatém závodě? Podívejte se... instagram.com/p/B2…
@Olympijský tým: Kajakář @jiriprskavec má na mistrovství světa v Seu obrovskou podporu! Aby taky ne, do Španělska za ním přijela snad celá velká rodina! @terezkacviklova #czechteam instagram.com/p…
@V_Hradilek: It's the last chance saloon for our C1 women and K1 men to make the cut as they take their second run Watch live & VOD with tags taking you straight to an athlete’s start ⏩ plus search too ️ only on canoeicf.com 2019 ICF Canoe Slalom & Wildwater Canoeing World Championships ️ 25–29 September La Seu d’Urgell Spain #PlanetCanoe #Canoe #Kayak #Watch #Live #Online #ICFslalom #Slalom #ICFwildwater #WildwaterCanoeing #WorldChampionships #LaSeu #Spain facebook.com…
@V_Hradilek: Now it's the C1 women and K1 men's turn to prove themselves worthy of a semi-final spot. Watch live & VOD with tags taking you straight to an athlete’s start ⏩ plus search too ️ only on canoeicf.com 2019 ICF Canoe Slalom & Wildwater Canoeing World Championships ️ 25–29 September La Seu d’Urgell Spain #PlanetCanoe #Canoe #Kayak #Watch #Live #Online #ICFslalom #Slalom #ICFwildwater #WildwaterCanoeing #WorldChampionships #LaSeu #Spain facebook.com…
@Olympijský tým: Vodní slalomáři jsou parťáci jak hrom, jedna velká rodina. A nezmění to ani drastický boj o olympiádu! #czechteam instagram.com/p…
@A_Hlaváčková: V Praze se otevrelo novy #adidasrunnersprague studio(rikaji tomu ofiko BASE a je jich jenom 16 v Evrope☝️) nicmene ja jsem o tom vubec netusila,ze se staci prihlasit pres aplikaci Adidas running do tyhle komunity #adidasrunnersprague a muzete se tu ucastnit treninku,vybehu a nebo si sem prijit proste jenom zacvicit a jeste ke vsemu zadarmiko! Jako mne to vazne prijde uplne super a je to tam krasny! Takze az ubehnu vic jak deset metru bez toho, abych musela na zachod,tak se pridam They opened this beautiful new place in Prague,its called #adidasrunnersprague base and its one of only 16 in Europe. I had no idea that through the @adidasrunning app u can join this #adidasrunnersprague community and gor for a run or work out there for free ! I cant wait to be fit and join them @adidas #createdwithadidas facebook.com…
@M_Sáblíková: Tak a pro nás zima začala ‍♀️ Někdo je Happy a někdo přemýšlí na kterou stranu jezdíme facebook.com…
@D_Svoboda: Napůl momentka nakonec dobře vystihuje moje pocity koncem týdne . Už potřebuju nějakou poctivou neděli nebo aspoň půl dne odpočinek... Takových nás je ale asi víc, co? Ať se Vám daří !! #photo #sport #clothing #green #tshirt #craftcz #smile #mood #moment #week facebook.com/David…