Olympijská symbolika

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolech.

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolech.

DŮLEŽITÉ DOKUMENTY


OTÁZKY A ODPOVĚDI

V případě dotazů týkajících se používání olympijské symboliky se obraťte na Českou olympijskou a.s. (ČO) – info@czecholympic.cz.


Co přesně znamená „olympijská symbolika“ a jak je chráněna?

Olympijská symbolika zahrnuje (i) olympijský symbol, (ii) olympijskou vlajku, (iii) olympijské heslo, (iv) olympijský oheň, (v) olympijskou pochodeň, (vi) olympijskou hymnu, (vii) olympijské emblémy, (viii) výrazy „olympijský“ a „olympiáda“.

Olympijská symbolika je v ČR chráněna zákonem č. 60/2000 Sb. Ochraně podléhají i užití implicitních zmínek se zřetelným odkazem na olympijskou symboliku.

Olympijské emblémy a loga obsahující olympijskou symboliku jsou rovněž registrovanými ochranným známkami, ať už s platností národní či mezinárodní, přičemž jejich majitelem je buď Český olympijský výbor (ČOV) nebo Mezinárodní olympijský výbor (MOV).

Proč je ochrana olympijské symboliky důležitá?

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolice. Proto je nutné olympijskou symboliku chránit a nepovolit její zneužití.

Olympijská symbolika patří mezi nejcennější značky na světě. ČOV zastupuje na území ČR MOV a je garantem řádného užívání olympijské symboliky.

ČOV proto musí zabránit vědomému i nevědomému zneužívání olympijské symboliky, aby nedevalvoval exkluzivní práva oficiálních olympijských partnerů, kteří investují prostředky na podporu olympijského hnutí a sportovců obecně.

I díky tomu je možné, aby sportoviště olympijských her nenesla ani jedno komerční logo.

Komu patří olympijská symbolika?

Výhradním nositelem práv k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům), vlajce, heslu a hymně je MOV.. Použití olympijského symbolu, vlajky, ohně, hesla a hymny k jakýmkoliv reklamním, obchodním i výdělečným účelům je vyhrazeno pouze MOV.

Olympijský symbol, vlajka, heslo, hymna, poznávací znaky (včetně výrazů „olympijské hry“ a „hry olympiády“), označení, emblémy, plamen a pochodně se označují jako „olympijské vlastnictví“. Veškerá práva k olympijskému vlastnictví, jakož i práva k jeho využívání, náleží výhradně MOV, včetně využití pro jakékoli ziskové, komerční nebo reklamní účely.

MOV může dát k veškerým svým právům nebo jejich části licenci za podmínek, které stanoví výkonný výbor MOV.

Ve vztahu k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům) může ČOV využít k reklamním, obchodním nebo výdělečným účelům pouze olympijský emblém, nikoliv samotný olympijský symbol. Zjednodušeně řečeno ČOV může komerčně využívat logo Českého olympijského týmu (nápis Czech Team společně s pěti olympijskými kruhy), nikoliv však samotné olympijské kruhy.

Můžu použít olympijskou symboliku při svých komerčních aktivitách?

V České republice může povolení k užití olympijské symboliky pro komerční a obdobné účely udělit pouze MOV, ČOV nebo Česká olympijská (ČO), jakožto výhradní marketingová agentura ČOV. Užití symboliky je vyhrazeno pro oficiální partnery či dodavatele MOV a/nebo ČOV.

Olympijská symbolika tak nemůže být bez předchozího svolení těchto subjektů použita např. na zboží, v obchodních názvech, v reklamě či v korporátních materiálech apod. Nezákonné je také vytváření neoprávněných spojení (např. billboard s gratulací olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením pěti kruhů či slovním spojením obsahující „olympiáda“, „olympijský“ atp.).

Kdo tedy může olympijskou symboliku používat?

Komerční využití olympijské symboliky náleží pouze partnerům Českého olympijského týmu a Mezinárodního olympijského výboru. V České republice lze symboliku užít pouze s předchozím souhlasem MOV, ČOV či ČO.

Jak je to s logem a dalšími symboly olympiády v Pchjongčchangu?

Povolení k užití loga pro XXIII. zimní olympijské hry v jihokorejské Pchjongčchangu, maskotů či piktogramů může udělit pouze Pyeongchang 2018, organizátor her. Po skončení her přecházejí práva na MOV. Chráněno je i spojení „Pyeongchang 2018“.

Mohou olympijskou symboliku používat novináři?

Pro účely zpravodajství je možné užití olympijských symbolik (textem i obrazem) bez souhlasu. Není však možné, aby vznikla spojitost mezi olympijskými symbolikami v redakční části a komerční prezentací (inzerátem). Více viz Metodika užívání olympijských symbolik.

Jak je to s „houbařskými olympiádami“, „matematickými olympiádami“ atp.?

Pokud se jedná o ryze nevýdělečný projekt, kde není prezentován žádný komerční partner, je možné svolení k užití symbolik udělit. Je však o něj třeba zažádat a obdržet ho v písemné formě před realizací projektu od ČOV nebo ČO. Jinak se jedná o neoprávněné užívání olympijské symboliky.

Mohu si zaregistrovat doménové jméno s olympijským výrazem v názvu?

Komerční i nekomerční užití olympijských výrazů v názvu domény podléhá schválení ČOV / ČO. V případě, že je doména využívána čistě pro účely zpravodajství a nevzniká neoprávněné spojení s komerčními subjekty, je možné svolení za určitých podmínek udělit. Je však třeba o něj zažádat vždy předem.

Jak postihujete neoprávněné užití olympijské symboliky?

Český olympijský výbor je povinen chránit olympijskou symboliku vzhledem ke svým závazkům k MOV a svým komerčním partnerům. Zároveň je povinen chránit a rozvíjet olympijskou myšlenku. Primárním cílem ochrany olympijské symboliky není bránit fanouškovství, ale předcházet a postihovat neoprávněné komerční využití symboliky.

Olympijské hnutí musí potírat zejména ambush marketing, který je definován jako aktivita komerčních subjektů, které se pokoušejí přimknout k olympijským hrám a využít jejich významu pro svůj vlastní prospěch, kterého by jinak nedosáhly, aniž by se podílely na financování olympijského hnutí a sportovního prostředí. Takové společnosti často zneužívají patriotismus.

ČOV průběžně monitoruje užití olympijské symboliky. Při neoprávněném užití vždy požaduje okamžité zastavení takových aktivit. Může také požadovat náhradu škody, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění (i v penězích) či bezdůvodné obohacení.. V nedávné době se ČOV stal vítězem ve sporu s tuzemským pivovarem v kauze „hokejiády“. V daném případě soud uložil uhradit škodu ve výši 2,25 milionu korun a veřejně se omluvit ČOV.

Mohou sportovci, kteří startují na OH, propagovat v průběhu her komerční subjekty?

Bez souhlasu výkonného výboru MOV nesmí žádný závodník, trenér, instruktor ani funkcionář na olympijských hrách dovolit, aby po dobu trvání olympijských her jeho osoba, jméno, vyobrazení nebo sportovní výkony byly využívány k reklamním účelům. Za období XXII. zimních olympijských her v Pchjongčchangu se rozumí časový úsek od nominačního pléna ČOV do 25. 2. 2018 (uzavření olympijské vesnice).

@Olympijský tým: Hokejové mistrovství světa “dvacítek” na domácí půdě! Mrkněte na vstupenky a dorazte fandit na @mslh20iihf2020! instagram.com/p…
@Olympijský tým: Výhra v Čeng-čou a kvalifikace na Turnaj mistryň! Výborný závěr týdne v podání @karolinapliskova #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Velký úspěch pro české taekwondo! Petra Štolbová (@peta_tkd) se stala mistryní Evropy do 21 let! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Bára Šumová jede na Olympijské hry! Bronzem z ME v Itálii zajistila pro české střelce už šesté místo pro @tokyo2020! Obrovská gratulace! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Štyby 19. etapa Vuelty @stybarzdenek sedla, bere skvělé třetí místo! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Skvělý @jonas.forejtek vyhrál o víkendu juniorský titul na @usopen ! Výborně! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Doma je doma! Finálový závod SP ve vodním slalomu vyhrál v pražské Tróji @jiriprskavec , hned v závěsu za ním dojel @vitprindis Kluci, paráda! #czechteam : Jan Homolka / @czechcanoe instagram.com/p…
@Olympijský tým: Čeká nás víkend vodního slalomu v pražské Tróji! Právě tam vrcholí sezóna Světového poháru svým finále! Držíme palce všem z @czechcanoe, přijďte fandit i vy! #czechteam instagram.com/p…
@Atletika: IAAF Diamond League jde do svého finále! V pátek je na programu druhý finálový závod v Berlíně, koulaři se přitom představí již o den dříve v centru města! V elitní osmičce zítra nebude chybět ani Tomáš Staněk! Kolik bude měřit jeho nejdelší pokus? Tipujte do začátku soutěže do komentářů pod příspěvek, startuje se v 17:10 a hrajeme o roční předplatné Mladá fronta DNES, či o časopis Atletika! facebook.com…
@Z_Štybar: 11th stage in #LaVuelta19 was another stage for the breakaway. I ended on a 133rd place in the peloton 17 minutes behind the winner. In the GC, I lost 4 places. So now I'm in 77th position more than 1 hour and 9 minutes behind GC leader Primoz Roglic. Getty Images facebook.com…
@Volejbal: Paráda a velká gratulace !!! facebook.com…
@A_Choupenitch: Alexův Summer Jam! Bylo to skvělý, díky moc! facebook.com…
@Florbal: Ve vrcholové části Poháru Českého florbalu zbývá odehrát jediný zápas (dohrávka 12. 9.), ale již nyní jsou jasní všichni postupující do osmifinále Elitní týmy se tímto s Pohárem na čas loučí, do pavouku se zapojí v listopadu. facebook.com…
@Plavání: Simona Kubová, jedna z patronek charitativního závodu Prague City Swim na podporu pacientů s ALS, byla společně se zástupkyněmi organizace ALSA z.s. hostem pořadu Sama doma na ČT1. ⬇️ ceskatelevize.cz/porady/1148499747-sama-doma/219562220600088/video/716841 facebook.com…
@Českomoravský svaz hokejbalu: | V sobotu 7.9. se v Praze na Hamru v Braníku představí další ze série Wannado Festival - Sporťáček! ‍♂‍♀ Dorazí i hvězda Česká hokejbalová reprezentace a HC KERT Park Praha ➡ Tomáš Wróbel! Mistr světa z roku 2011 a několikanásboný mistr České republiky sebou přinese i kartičky a s radostí se fanouškům podepíše. Podrobnosti přineseme ve čtvrtek v článku na webu hokejbal.cz! facebook.com/cesky…