Český dům bylo takové malé Expo, říká autor grafického návrhu Milan Jaroš

Byl to on, v jehož hlavě se zrodil nápad využít obraz Františka Kupky Dvoubarevná fuga jako hlavní český motiv pro olympijské hry v Londýně. Připravil i design veleúspěšného Českého domu v Islingtonu a také grafickou podobu oficiální publikace Londýn 2012. „Tahle práce rozhodně patří na nejvyšší příčky v mé kariéře,“ říká grafik a malíř Milan Jaroš.

Využití Kupkova motivu sklidilo celosvětový ohlas – od originálního oblečení až po interiér Českého domu, který agentura AP vyhlásila nejlepším ze všech. „Nápad Kupky přišel asi před rokem a půl, když jsme společně s místopředsedou Českého olympijského výboru Jiřím Kejvalem diskutovali o tom, že motiv by měl vycházet z výtvarného díla některého z českých malířů,“ vzpomíná Jaroš. „Ve hře byl vedle Kupky ještě jeden současný český výtvarník, ale nakonec zvítězila právě Dvoubarevná fuga.“

Známý obraz, který letos slaví sto let od svého vzniku, Jaroše uchvátil. „Jednak v sobě snoubí české národní barvy, modrou, červenou a bílou – a má v sobě také rytmus, který je vyloženě sportovní. Z těchto linií jsem vycházel a vytvořil jsem základní grafický motiv, který byl potom použitý od Českého domu po oblečení,“ říká grafik, jehož spojení Kupka – Dvoubarevná fuga napadlo současně.

Business Design Centre jako Výstaviště

Právě interiér Českého domu je také Jarošovou prací. „Budova Business Design Centre mě nadchla hned při první návštěvě Londýna. Je to nádherná stavba, její brána mi připomíná vstup na Výstaviště v Holešovicích. Vnitřní prostor je obrovský, hned jsem věděl, že se s tím bude dát výborně pracovat,“ podotýká Jaroš.

Český dům pak během her sklízel komplimenty ze všech světových stran, navštívila jej řada osobností a hlavně – obrovský zájem měli i fanoušci, pro které byl přístupný. „Bylo to zkrátka skvělé, jak lidé dům přijali. Už klikující autobus Davida Černého byl vynikajícím poutačem, další překvapení pak lidé zažili v Českém domě. Myslím, že se podařilo udělat takové Expo v malém,“ usmívá se grafik.

Jen co se olympijské boje rozjely naplno, už ale byl z Londýna zpátky v Česku, protože ho čekal další úkol spojený s londýnskými hrami – připravit kompletní grafickou podobu oficiální publikace Českého olympijského výboru Londýn 2012. Ta vyšla pouhé tři dny po zhasnutí ohně na centrálním stadionu.

Olympijský biograf

„Práce na knize byla hodně zajímavá. Předem byl totiž dán rozsah a to, že publikace bude řazena po dnech. Takže jsem si rozpočítal, kolik stran mi bude vycházet na jeden den,“ přibližuje Jaroš počáteční práce na publikaci.

Jenže tak snadné to vůbec nebylo. „Problém byl v tom, že v prvních dnech čeští sportovci nezískávali vůbec žádné medaile, takže jsem si nebyl příliš jistý, jak s prostorem v knize naložit. Podobně krušné chvíle pak přišly v úplném závěru, kdy naopak medailí padalo hodně, takže jsem musel vyhazovat z první části knihy,“ usmívá se Jaroš.

Vedle textů předních čeští spisovatelů a význačných osobností veřejného života a snímků špičkových českých fotografů (Koliš, Slavík, Navrátilová) se v publikaci objevují i malby Michaela Rittsteina, který vyzdobil interiér Českého domu. „Mix textů, fotografií a detailů obrazů vytváří uživatelsky zábavnou knihu, kterou by si lidé mohli rádi vzít do rukou opakovaně. Ohlasy, které na knihu mám, jsou kladné. Snad se podařilo vytvořit takový malý olympijský biograf,“ říká Milan Jaroš.

Tvrdí, že velkou konkurencí obrazových knih je v dnešní době internet – a právě v tomto duchu publikaci navrhl. „Chtěl jsem, aby kniha měla rytmus, aby to nebylo jen nudné fotoalbum, které si lidé jen založí do knihovny,“ zdůrazňuje.

Své olympijské zkušenosti – od vzniku nápadu využít Kupku až po poslední stránku publikace Londýn 2012 – si Jaroš velmi považuje. „Velmi příjemná práce. Měl jsem dost volné ruce, nebyla tady žádná omezení jako u klasických investorů, kteří mají předem dané představy a do práce zasahují. Moc mě to bavilo.“

Foto: Milan Jaroš ml. a www.typodesignclub.cz

Reklama

@Olympijský tým: Legenda Bára Špotáková na londýnské Diamantové lize #czechteam instagram.com/p…
Reklama