Květoslav Žalčík: Bez dobrých lyží se vyhrávat nedá

Vancouver 2010
Vancouver 2010
2 Minuty čtení
2 Minuty čtení

V televizi sledují diváci v drtivé většině závodníky, občas zahlédnou trenéra. Ale servisní tým běžců na lyžích vidět není. Přesto by se bez něj čeští olympionici neobešli. Středeční bronz ve štafetě je i jeho práce. Na servis bude spoléhat i Lukáš Bauer v nedělním závodě na 50 kilometrů klasicky.

„Servis je perfektně sladěný. Za ty roky, co jsou kluci spolu, pracují bez chyby a mažou skvěle na skejt i klasiku. Teď se ve Whistleru mění počasí, takže je důležité, abychom to zvládli i v posledním závodě,“ říká Květoslav Žalčík, vedoucí týmu.
 
Jak vypadá denní program servismana v den přípravy lyží na závod?
„Vstáváme v půl šesté ráno. Po snídani ještě jednou kontrolujeme předpověď počasí a vyrážíme na obhlídku tratí. V servisní buňce je pak porada, jak namazat na jízdu. Poté se tým dělí na tři části, jedni jdou zkoušet na jízdu, druzí klasiku, třetí tým chystá další alternativy v buňce. Poté se scházíme znovu v buňce a chystáme lyže závodníkům, což musí být časově co nejblíže startu. Následně se rozbíháme na své posty na trati – jedni měří ztráty, další parta zajišťuje občerstvení a třetí zaujme posty s holemi v nebezpečných úsecích. Po skončení závodu jdeme za závodníky. Závod se pak analyzuje znovu v buňce.“
 
Je i vzhledem k počasí ve Whistleru obtížnější najít tu správnou mázu, než v předcházejících závodech Tour de Ski a světového poháru?
„Je to všude stejné. Pouze jsme museli řešit, že těsně před olympiádou a v v prvních dnech závodů byly tratě velmi špatně upravené a nedalo se moc testovat. Jinak je to stejné jako kdykoliv jindy.“
 
Jak vypadá spolupráce s Lukášem Bauerem? Zasahuje do výběru lyží a mazání?
„Lukáš mi svou precizností trochu připomíná Lance Armstronga. Nekecá nám do toho, ale konzultuje veškeré připomínky se svým osobním servismanem Vítkem Fouskem a hlavním servisákem Honzou Pešinou, stejně tak s trenérem Mírou Petráskem. Vždy se dá najít rezerva, aby byla lyže dokonale připravená.“
 
Jaké detaily ovlivňují rozhodování při volbě správného mazání?
„Servis musí být naprosto koncentrován, což nemusí být při tak dlouhé soutěži, jako je olympiáda, jednoduché. Může to znít banálně, ale vyhýbáme se alkoholu, chodíme brzo spát. Disciplína je na dobré úrovni. No a detaily spočívají například v tom, když se podaří nalézt dvě tři dobré mázy. Každý servisman musí mít cit, co je v danou chvíli nejlepší, a musí na sebe vzít zodpovědnost při výběru. Je to spousta stresu, ale když se zadaří, tak přichází radost a úleva.“
 
Jak velký procentuální podíl mají dobře namazané lyže na úspěchu závodníka?
„V procentech to nevyjádříte, ale pokud chce závodník vyhrávat, musí mít vynikající lyže. Na špatných lyžích neuspějete. To je vyloučeno. Ve Formuli 1 taky nikdo nevyhraje se špatným monopostem, i kdyby byl sebelepší pilot.“

líbil se ti článek?