Školáci se při setkání s olympioniky učí pomáhat lidem s handicapem

Oficiální
Oficiální
2 Minuty čtení
2 Minuty čtení

Co obnáší provést slalomovou dráhou kamaráda, který nevidí? Jak je možné díky spolupráci zvládnout překážky, i když má člověk nějaký handicap? Co znamenají respekt a fair play? To vše teď poznávají děti při Olympijských trénincích, které jsou odměnou pro školy zapojené do projektu Sazka Olympijský víceboj. Vedle návštěvy olympioniků a úspěšných sportovců totiž program tréninku doplňují také zábavné pohybové hry, které dětem zároveň představují olympijské hodnoty v běžných životních situacích.

Již pět let pomáhá Sazka Olympijský víceboj, společný projekt Sazky a Českého olympijského výboru, motivovat děti ke sportu a zlepšovat jejich pohybovou zdatnost. Zapojeno je téměř 1200 škol z celé České republiky. Aktivní školy ze všech krajů mají pravidelně možnost vyhrát Olympijský trénink se sportovní hvězdou. Letošní tréninky navíc nabízejí aktivity inspirované mezinárodním programem Playdagogy, který vznikl ve Francii v souvislosti s chystanými olympijskými a paralympijskými hrami v Paříži.

Cílem programu, který je financován z projektu Evropské unie Erasmus+, je do roku 2024 rozšířit povědomí o olympijských hodnotách mezi dětmi v různých evropských zemích a také vytvořit jejich vztah k lidem s handicapem. Jeho náplní je formou pohybových her naučit děti více o přátelství, respektu, spolupráci nebo o jedinečnosti každého člověka.

První Olympijský trénink obohacený aktivitami z projektu Playdagogy vedla basketbalistka Ilona Burgrová. Vicemistryně světa z roku 2010 zavítala do malé školy v libereckých Habarticích za žáky na prvním stupni. „Bylo skvělé vidět na dětech změnu, kdy na začátku tréninku ani nevěděly, co si pod slovem respekt vlastně mají představit, a na konci se v hromadné diskuzi hlásily, aby nám řekly, co znamená pro ně,“ řekla Burgrová.

Žáci si během necelých dvou hodin vyzkoušeli několik her, mezi nimi například „slepý slalom“, při kterém se s páskou na očích museli spoléhat na pomoc spolužáka, který je provedl trasou. Učí se tak přijímat pokyny od člověka, který pomáhá, a zároveň navádět někoho, kdo pomoc potřebuje. Další hra pak vyžaduje spolupráci dvou dětí, které musejí překonávat překážkovou dráhu se svázanýma nohama, a tudíž se musejí spoléhat jeden na druhého.

„Snažíme se s dětmi mezi jednotlivými hrami vše probírat, aby si z naší návštěvy odnesly i něco nového do běžného života. Každá z her navíc poukazuje na osobnost dítěte – při slepém slalomu bylo dobře vidět, kdo je týmový hráč a svého spoluhráče se snaží navigovat, a kdo je spíše individualista a chce hlavně vyhrát nehledě na „handicap“ kamaráda,“ řekl Štěpán Janáček, trojnásobný olympionik ve skoku o tyči a sportovní manažer Sazka Olympijského víceboje.

Do projektu se od jeho počátku mohou přirozeně zapojovat i handicapované děti, které plní disciplíny víceboje dle svých možností. Druhým rokem je součástí Sazka Olympijského víceboje také Paralympijská výzva, která umožnuje účast školám s jednotlivými handicapovanými žáky i se speciálním vzdělávacím programem. Cílem celého projektu Sazka Olympijský víceboj je ukázat dětem, že pohyb je součástí zdravého životního stylu a že díky sportu mohou překonávat samy sebe a rozvíjet vlastnosti, které jim pomohou na jejich životní dráze – nejen té sportovní.

Olympijské tréninky v průběhu jara prožije čtrnáct škol ze všech krajů České republiky, jež vylosoval ambasador projektu, olympijský vítěz v moderním pětiboji David Svoboda. Další školy budou mít šanci na zisk Olympijských tréninků v dubnu 2019.

líbil se ti článek?