Český olympijský výbor varuje před zneužitím olympijské symboliky v marketingu i na sociálních sítích

Olympijské kruhy složené z ovoce v reklamním letáku. Televize se záběrem sportovce z olympijských her jako lákadlem ke koupi. I to jsou způsoby, jakými se v období kolem největší sportovní události světa snaží firmy propagovat své produkty. Ale pozor, olympijské symboly chrání zákon a takzvaný ambush marketing v souvislosti s olympijskými hrami je přísně hlídaný.

„Většina firem a agentur už má o olympijském marketingu povědomí. Šíříme v této oblasti osvětu, ale v případě ambush marketingu musíme být tvrdí. Chráníme naše partnery a zodpovídáme se Mezinárodnímu olympijskému výboru i platným zákonům o olympijské symbolice,“ říká Marek Tesař, ředitel marketingu ČOV.

Olympijská symbolika je chráněna zákonem č. 60/2000 Sb. Zahrnuje olympijský symbol, vlajku, heslo, oheň, pochodeň, hymnu, emblémy a výrazy „olympijský“ a „olympiáda“. V České republice může její užití povolit pouze Český olympijský výbor. Na stránkách www.olympic.cz má ČOV stálou podsekci věnovanou právě olympijské symbolice a jejímu užití. Odpovědi na nejčastější otázky zde naleznou komerční subjekty, novináři i sportovci.

ČOV na českém území zároveň chrání i práva partnerů Mezinárodního olympijského výboru

Výsadu používat emblém Českého olympijského týmu obsahující symboliku mají výhradně jeho oficiální partneři, kteří se podílejí na financování Českého olympijského týmu a účasti českých sportovců na olympijských hrách. Seznam partnerů a dodavatelů najdete zde. Využít spojení s olympijskými hrami mohou i TOP partneři Mezinárodního olympijského výboru. V ČR z nich aktivuje při hrách v Riu partnerství Samsung, Visa a Coca-Cola. Tyto značky se zapojily do projektu Olympijského parku Rio-Lipno.

Komerční partnerství jsou pro finanční stabilitu olympijského hnutí klíčová. Přísná pravidla marketingového konceptu však zároveň chrání olympijské hry před přílišnou komercionalizací. „Je jednoduché tento systém odsoudit, ale dává perfektní smysl. Olympijští partneři platí za to, aby se mohli spojit s nejzajímavější světovou sportovní značkou. Jsou to oni, kdo pak dává olympijské kruhy na své produkty a využívá je v kampaních. Olympijská sportoviště i samotní sportovci jsou stále bez brandingu. Každé hry mají tak prostor pro svoji vizuální identitu, kterou neruší žádné reklamy,“ říká Tesař.

Pravidla olympijského marketingu se týkají samotných sportovců i všech dalších akreditovaných účastníků her. „Sportovci nemohou propagovat své sponzory v ochranném období. To začíná jejich oficiální nominací a končí tři dny po skončení her. Možná to vypadá nespravedlivě, ale je potřeba si uvědomit, že marketingová hodnota každého sportovce však účastí na hrách rapidně stoupá. Mediální zájem je ohromný, sportovcům přibývají po tisících fanoušci na sociálních sítích. Na to pak slyší firmy i po hrách,“ upozorňuje Tesař.

Jak probíhá kontrola

ČOV sleduje dodržování zákonů pomocí monitoringu a přímo komunikuje i s olympijskými partnery, kteří si své zájmy často proaktivně hájí. „Většinou porušovaly zákon prodejní řetězce, které neoprávněně užívaly symboliku, například pět kruhů složily z ovoce či v letácích na podporu prodeje televizí použily fotografie sportovců z olympijských her,“ vysvětluje Tesař.

ČOV využívá při ochraně olympijské symboliky i služeb advokátní kanceláře KŠD LEGAL. „Před každými olympijskými hrami se množí počet porušení olympijské symboliky. Většina porušitelů uzná svoji chybu, poté co s nimi vedeme jednání. Pro ČOV končí úspěšně i veškeré soudní spory a správní řízení, což je dobrá zpráva pro všechny oficiální partnery a sponzory ČOV. Úsilí ČOV v této oblasti nese ovoce, protože soudy i správní orgány se naučily postupně aplikovat smysl a účel zákona o ochraně olympijských symbolik.“ říká advokátka Ilona Kindlová.

Samostatnou kapitolou je i marketing na sociálních sítích. „Firmy mohou zpravodajsky sdílet oficiální obsah z našeho facebooku, stránek sportovců, retweetovat, ale už se nesmí na olympijském obsahu přiživovat třeba spotřebitelskou soutěží,“ vysvětluje Tesař.

Sociální sítě monitoruje pro ČOV firma Socialsharks. „Děláme monitoring na několika úrovních. Hlídáme klíčová slova, obrazový obsah i detailně sledujeme činnost konkurentů partnerů olympijského týmu a všechny hráče na poli sportovního marketingu. A samozřejmě i ty firmy, které se v minulosti dopustily porušení zákona o ochraně olympijské symboliky,“ říká Petr Andrýsek ze Socialsharks.

Při jakýchkoliv pochybnostech při tvorbě kampaní je nejlepší dopředu kontaktovat marketingové oddělení ČOV a specialistku na olympijskou symboliku Alenu Kindovou.

@Olympijský tým: Bára Šumová jede na Olympijské hry! Bronzem z ME v Itálii zajistila pro české střelce už šesté místo pro @tokyo2020! Obrovská gratulace! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Štyby 19. etapa Vuelty @stybarzdenek sedla, bere skvělé třetí místo! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Skvělý @jonas.forejtek vyhrál o víkendu juniorský titul na @usopen ! Výborně! #czechteam instagram.com/p…
@Olympijský tým: Doma je doma! Finálový závod SP ve vodním slalomu vyhrál v pražské Tróji @jiriprskavec , hned v závěsu za ním dojel @vitprindis Kluci, paráda! #czechteam : Jan Homolka / @czechcanoe instagram.com/p…
@Olympijský tým: Čeká nás víkend vodního slalomu v pražské Tróji! Právě tam vrcholí sezóna Světového poháru svým finále! Držíme palce všem z @czechcanoe, přijďte fandit i vy! #czechteam instagram.com/p…
@Atletika: IAAF Diamond League jde do svého finále! V pátek je na programu druhý finálový závod v Berlíně, koulaři se přitom představí již o den dříve v centru města! V elitní osmičce zítra nebude chybět ani Tomáš Staněk! Kolik bude měřit jeho nejdelší pokus? Tipujte do začátku soutěže do komentářů pod příspěvek, startuje se v 17:10 a hrajeme o roční předplatné Mladá fronta DNES, či o časopis Atletika! facebook.com…
@Z_Štybar: 11th stage in #LaVuelta19 was another stage for the breakaway. I ended on a 133rd place in the peloton 17 minutes behind the winner. In the GC, I lost 4 places. So now I'm in 77th position more than 1 hour and 9 minutes behind GC leader Primoz Roglic. Getty Images facebook.com…
@Volejbal: Paráda a velká gratulace !!! facebook.com…
@A_Choupenitch: Alexův Summer Jam! Bylo to skvělý, díky moc! facebook.com…
@Florbal: Ve vrcholové části Poháru Českého florbalu zbývá odehrát jediný zápas (dohrávka 12. 9.), ale již nyní jsou jasní všichni postupující do osmifinále Elitní týmy se tímto s Pohárem na čas loučí, do pavouku se zapojí v listopadu. facebook.com…
@Plavání: Simona Kubová, jedna z patronek charitativního závodu Prague City Swim na podporu pacientů s ALS, byla společně se zástupkyněmi organizace ALSA z.s. hostem pořadu Sama doma na ČT1. ⬇️ ceskatelevize.cz/porady/1148499747-sama-doma/219562220600088/video/716841 facebook.com…
@Českomoravský svaz hokejbalu: | V sobotu 7.9. se v Praze na Hamru v Braníku představí další ze série Wannado Festival - Sporťáček! ‍♂‍♀ Dorazí i hvězda Česká hokejbalová reprezentace a HC KERT Park Praha ➡ Tomáš Wróbel! Mistr světa z roku 2011 a několikanásboný mistr České republiky sebou přinese i kartičky a s radostí se fanouškům podepíše. Podrobnosti přineseme ve čtvrtek v článku na webu hokejbal.cz! facebook.com/cesky…
@Florbal: Jak zná kapitánka Hana Poláková svůj tým? Vyzkoušeli jsme ji z lídrů statistik minulé sezony ve FbŠ Bohemians
@Golf: European Senior Men’s Team Championship - Rungsted Golf Klub (Dánsko, par 72 - 5926 m) Výsledky - 2. kolo Týmy 16. Česká republika +58 Jednotlivci 37. Jaroslav Sedlář +6 (72, 78) 47. David Krajný +8 (76, 76) 70. Petr Chajda +12 (81, 75) 80. Tomáš Kotek +14 (80, 78) 91. Jan Martiník +18 (83, 79) 107. Richard Svátek +26 (88, 82) facebook.com/cgf.cz…
@Golf: 2019 European Senior Ladies' Team Championship - Blacksearama Golf Resort & Villas (Bulharsko, par 72 - 5345 m) Výsledky - 2. kolo Týmy 15. Česká republika +134 Jednotlivci 19. Anna Dzurenda +14 (79, 79) 67. Ivana Nováková +25 (84, 85) 76. Blanka Dědečková +29 (81, 92) 79. Eva Hlaváčková +32 (88, 88) 89. Martina Plachá +36 (87, 93) 92. Zuzana Trunečková +39 (86, 97) facebook.com/cgf.cz…