Olympijská symbolika

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolech.

DŮLEŽITÉ DOKUMENTY


OTÁZKY A ODPOVĚDI

V případě dotazů týkajících se používání olympijské symboliky se obraťte na Českou olympijskou a.s. (ČO) – info@czecholympic.cz.


Co přesně znamená „olympijská symbolika“ a jak je chráněna?

Olympijská symbolika zahrnuje (i) olympijský symbol, (ii) olympijskou vlajku, (iii) olympijské heslo, (iv) olympijský oheň, (v) olympijskou pochodeň, (vi) olympijskou hymnu, (vii) olympijské emblémy, (viii) výrazy „olympijský“ a „olympiáda“.

Olympijská symbolika je v ČR chráněna zákonem č. 60/2000 Sb. Ochraně podléhají i užití implicitních zmínek se zřetelným odkazem na olympijskou symboliku.

Olympijské emblémy a loga obsahující olympijskou symboliku jsou rovněž registrovanými ochranným známkami, ať už s platností národní či mezinárodní, přičemž jejich majitelem je buď Český olympijský výbor (ČOV) nebo Mezinárodní olympijský výbor (MOV).

Proč je ochrana olympijské symboliky důležitá?

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolice. Proto je nutné olympijskou symboliku chránit a nepovolit její zneužití.

Olympijská symbolika patří mezi nejcennější značky na světě. ČOV zastupuje na území ČR MOV a je garantem řádného užívání olympijské symboliky.

ČOV proto musí zabránit vědomému i nevědomému zneužívání olympijské symboliky, aby nedevalvoval exkluzivní práva oficiálních olympijských partnerů, kteří investují prostředky na podporu olympijského hnutí a sportovců obecně.

I díky tomu je možné, aby sportoviště olympijských her nenesla ani jedno komerční logo.

Komu patří olympijská symbolika?

Výhradním nositelem práv k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům), vlajce, heslu a hymně je MOV.. Použití olympijského symbolu, vlajky, ohně, hesla a hymny k jakýmkoliv reklamním, obchodním i výdělečným účelům je vyhrazeno pouze MOV.

Olympijský symbol, vlajka, heslo, hymna, poznávací znaky (včetně výrazů „olympijské hry“ a „hry olympiády“), označení, emblémy, plamen a pochodně se označují jako „olympijské vlastnictví“. Veškerá práva k olympijskému vlastnictví, jakož i práva k jeho využívání, náleží výhradně MOV, včetně využití pro jakékoli ziskové, komerční nebo reklamní účely.

MOV může dát k veškerým svým právům nebo jejich části licenci za podmínek, které stanoví výkonný výbor MOV.

Ve vztahu k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům) může ČOV využít k reklamním, obchodním nebo výdělečným účelům pouze olympijský emblém, nikoliv samotný olympijský symbol. Zjednodušeně řečeno ČOV může komerčně využívat logo Českého olympijského týmu (nápis Czech Team společně s pěti olympijskými kruhy), nikoliv však samotné olympijské kruhy.

Můžu použít olympijskou symboliku při svých komerčních aktivitách?

V České republice může povolení k užití olympijské symboliky pro komerční a obdobné účely udělit pouze MOV, ČOV nebo Česká olympijská (ČO), jakožto výhradní marketingová agentura ČOV. Užití symboliky je vyhrazeno pro oficiální partnery či dodavatele MOV a/nebo ČOV.

Olympijská symbolika tak nemůže být bez předchozího svolení těchto subjektů použita např. na zboží, v obchodních názvech, v reklamě či v korporátních materiálech apod. Nezákonné je také vytváření neoprávněných spojení (např. billboard s gratulací olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením pěti kruhů či slovním spojením obsahující „olympiáda“, „olympijský“ atp.).

Kdo tedy může olympijskou symboliku používat?

Komerční využití olympijské symboliky náleží pouze partnerům Českého olympijského týmu a Mezinárodního olympijského výboru. V České republice lze symboliku užít pouze s předchozím souhlasem MOV, ČOV či ČO.

Jak je to s logem a dalšími symboly olympiády v Pchjongčchangu?

Povolení k užití loga pro XXIII. zimní olympijské hry v jihokorejské Pchjongčchangu, maskotů či piktogramů může udělit pouze Pyeongchang 2018, organizátor her. Po skončení her přecházejí práva na MOV. Chráněno je i spojení „Pyeongchang 2018“.

Mohou olympijskou symboliku používat novináři?

Pro účely zpravodajství je možné užití olympijských symbolik (textem i obrazem) bez souhlasu. Není však možné, aby vznikla spojitost mezi olympijskými symbolikami v redakční části a komerční prezentací (inzerátem). Více viz Metodika užívání olympijských symbolik.

Jak je to s „houbařskými olympiádami“, „matematickými olympiádami“ atp.?

Pokud se jedná o ryze nevýdělečný projekt, kde není prezentován žádný komerční partner, je možné svolení k užití symbolik udělit. Je však o něj třeba zažádat a obdržet ho v písemné formě před realizací projektu od ČOV nebo ČO. Jinak se jedná o neoprávněné užívání olympijské symboliky.

Mohu si zaregistrovat doménové jméno s olympijským výrazem v názvu?

Komerční i nekomerční užití olympijských výrazů v názvu domény podléhá schválení ČOV / ČO. V případě, že je doména využívána čistě pro účely zpravodajství a nevzniká neoprávněné spojení s komerčními subjekty, je možné svolení za určitých podmínek udělit. Je však třeba o něj zažádat vždy předem.

Jak postihujete neoprávněné užití olympijské symboliky?

Český olympijský výbor je povinen chránit olympijskou symboliku vzhledem ke svým závazkům k MOV a svým komerčním partnerům. Zároveň je povinen chránit a rozvíjet olympijskou myšlenku. Primárním cílem ochrany olympijské symboliky není bránit fanouškovství, ale předcházet a postihovat neoprávněné komerční využití symboliky.

Olympijské hnutí musí potírat zejména ambush marketing, který je definován jako aktivita komerčních subjektů, které se pokoušejí přimknout k olympijským hrám a využít jejich významu pro svůj vlastní prospěch, kterého by jinak nedosáhly, aniž by se podílely na financování olympijského hnutí a sportovního prostředí. Takové společnosti často zneužívají patriotismus.

ČOV průběžně monitoruje užití olympijské symboliky. Při neoprávněném užití vždy požaduje okamžité zastavení takových aktivit. Může také požadovat náhradu škody, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění (i v penězích) či bezdůvodné obohacení.. V nedávné době se ČOV stal vítězem ve sporu s tuzemským pivovarem v kauze „hokejiády“. V daném případě soud uložil uhradit škodu ve výši 2,25 milionu korun a veřejně se omluvit ČOV.

Mohou sportovci, kteří startují na OH, propagovat v průběhu her komerční subjekty?

Bez souhlasu výkonného výboru MOV nesmí žádný závodník, trenér, instruktor ani funkcionář na olympijských hrách dovolit, aby po dobu trvání olympijských her jeho osoba, jméno, vyobrazení nebo sportovní výkony byly využívány k reklamním účelům. Za období XXII. zimních olympijských her v Pchjongčchangu se rozumí časový úsek od nominačního pléna ČOV do 25. 2. 2018 (uzavření olympijské vesnice).

@Český florbal: SLEDUJTE ŽIVĚ Finále 2018 Poháru České pojišťovny na ČT sport! Finále žen startuje v 16:50, mužský souboj pak laďte v 19:50. facebook.com…
@Fotbal: Brankář #ceskarepre Jiří Pavlenka předvedl proti Hoffenheimu parádní zákrok! facebook.com…
@O_Cink: After quite hard intervals you need this great bar from @sponserfood.cz I love that taste #highenergy #bannanabar #sponser #sponserfoodcz #cycling #mtb #training #intervals #gogocinky @gobik_wear @gogocinky @pmraracingteam @mondrakerbikes #mondrakerlife facebook.com/www…
@Volejbal: 13.kolo UNIQA Extraligy žen je kompletní. Olomouc porazila Ostravu v TV utkání jasně 3:0 Pozor !!! 15.kolo se hraje již ve čtvrtek 18.1.2018 facebook.com…
@Badminton: Úvodní GPA dospělých roku, Memoriál Standy Krauze, tradičně slouží jako ukazatel výkonnosti a herní pohody před blížícím se mistrovstvím republiky. Co napověděl turnaj v Českém Těšíně letos? czechbadminton.cz…
@Triatlon: Tomáš Langhammer je velkou triatlonovou osobností poslední dekády. Tomáš je jedním z hlavních organizátorů triatlonových a duatlonových závodů u nás. Více informací o vedoucím triatlonového týmu Krušnoman najdete v rozhovoru triatlonprodeti.cz…
@Česká asociace amerického fotbalu: Kdo byl v Bitters lize nejužitečnějším hráčem? Pardubice Stallions mají v této kategorii hned dva zástupce, když bylo nominováno úderné duo Reggie Langford - Michael Lindsey. K nim se přidal Dominik Dvorský, který si v sezóně připsal 874 yardů a 11 běhových touchdownů (oboje nejvíce ze všech hráčů za jednu sezónu od zavedení statistik v 2014). facebook.com/CAAF…
@Biatlon: Pěkný článek o tom, jak křehká věc je biatlonová forma, jak někdy, i když moc chcete, tak to prostě nejde. Ale taky o tom, že když věříte a makáte, tak úspěch nakonec přijde. sport.idnes.cz…
@Mgr. Zuzana Kubáňová - trenérka, školitelka, vrcholová sportovkyně: Začínám se cítit ve své kůži ;) A splnila jsem si další malou výzvu :) BJEŽ čelenka, která drží, Jitex COMFORT, Passion Bars, Káva Melen, Dexter cyklo oblečení.. #onajenormalni #balance #training #squash #parkour facebook.com…
@Česká šipková organizace: Deta Hedman se po třech letech vrací do Rumunska, a že návrat myslí vážně, ukazuje výběr spoluhráčky pro turnaj dámských párů... držíme palce! facebook.com…
@Český florbal: Sportovní hala Most a.s. je téměř připravena k Finále 2018 Poháru České pojišťovny! 16:50 Finále žen Florbal Chodov - Florbal Vítkovice 19:50 Finále mužů Florbal Mladá Boleslav - Florbal Vítkovice facebook.com…
@Pchjongjang 2018: [성화봉송 Day+76 하이라이트] #서울 #남산 에서 #가로수길 을 달린 어제의 성화봉송 #VIXX #N 과 #악뮤 #이수현 의 깜찍한 모습과 #한혜진 #차승원 #장윤주 님의 멋짐폭발 봉송도 함께 보고 싶다면 지금 이 영상에서 확인해보세요! #션 #설민석 #태진아 #박기량 #기욤패트리 #임오경 #안재욱 #마이크로닷, 그리고 많은 시민 주자들이 함께했습니다 facebook.com…
@Martina Sáblíková: Musíme makat! Letenka do Pchjongčchangu je čest, chceme co nejlépe reprezentovat naši zemi! ️ PS: Na to ranní vstávání na sledování závodů, se můžete vybavit! merchator.cz/sport…
@Fotbal: Dnešním oslavencem je Milan Škoda! Útočník SK Slavia Praha odehrál v dresu #ceskarepre zatím 18 zápasů a vstřelil čtyři góly ⚽ K jeho 32. narozeninám přejeme všechno nejlepší! facebook.com…
@Badminton: Jaro Vícen si užívá vítězství ve dvouhře na Memoriálu Standy Krauze facebook.com…